środa, 21 maja 2014

Czy pracodawca może mnie zwolnić w czasie ciąży. Umowa na czas określony. Pytania i odpowiedzi

Postanowiłam opisać swoją sytuację ponieważ sama musiałam błądzić by zdobyć jakiekolwiek informacje.

Mój pracodawca zwolnił mnie w czasie ciąży ale zgłosiłam się do Inspekcji Pracy i tam poinformowano mnie, że było to nielegalne. Podyktowano mi co mam napisać w piśmie i to pismo kazano mi zanieść do pracodawcy wraz z zaświadczeniem o byciu w ciąży od lekarza ginekologa. Ten musiał mnie przywrócić do pracy i wręczyć mi pismo o anulowaniu zwolnienia. Od tego momentu zostałam przywrócona  do pracy do czasu porodu.

1.       Czy jeśli zajdziesz w ciążę pracodawca może Cię / mnie zwolnić
I tak i nie.
Jeśli zostałaś zatrudniona na okres próbny, 3 miesięczny, pracodawca po prostu nie przedłuży ci umowy. Co potem. Zgłaszasz się do Urzędu Pracy jako bezrobotna i masz jedynie albo zasiłek dla bezrobotnych pod warunkiem, że ostanie 6 miesięcy gdzieś przepracowałaś ale w ciągu, albo tylko ubezpieczenie.
Jeśli byłaś zatrudniona na umowę o pracę na czas określony np. roku to nikt nie może cię do tego okresu zwolnić. Jeśli np. była likwidacja miejsc pracy i akurat zlikwidowano twoje stanowisko to, i tak umowa obowiązuje cię do czasu porodu.  Po porodzie od razu przechodzisz na zasiłek macierzyński. Masz teraz możliwość zasiłku (urlopu) macierzyńskiego na okres roku i wtedy wypłacają ci 80% twojej ostatniej pensji. Pół roku wtedy wypłacają ci zasiłek w 100% twojej ostatniej pensji.
2.       Czy pracodawca może ci / mi zmienić warunki płacy i pracy. Płacy nie ale może cię przenieść na inne stanowisko. Lżejsze.
3.       Czy możesz / mogę wychodzić na badania w czasie pracy.
Tak i pracodawca nie może żądać od ciebie byś odpracowała godziny, w kórych nie było cię w pracy. Musisz jednak pisemnie / mailowo informować swojego pracodawcę o tym, że „w dniu tym i tym, o godzinie takiej i takiej, masz wizytę u lekarza i będziesz o tej, i o tej godzinie” Mój pracodawca np. jak nie miał informacji pisemnej a otrzymał tylko ustną, chciał mnie zwolnić dyscyplinarnie bo nie miałam dowodu na to, że go nie poinformowałam.
4.       Czy jeśli jestem w ciąży pracodawca może mi zmienić godziny pracy.
Tak, o ile nie zagrażają Twojej ciąży. Mi np. pracodawca zmienił godziny pracy z godziny od 8:00 na od 10:00. Zważywszy, że dojeżdżałam do pracy 38km i przy zmianie pracy od 10:00, nie mogłam już dojeżdżać z innymi ludźmi z pracy a dojeżdżać busem, i dodatkowo na piechotę pokonywać 2km w jedną stronę trasę do tzw. strefy. Wracałam do domu na godzinę 21:00.Oczywiście było to w majestacie prawa.  Nie wolno zatruniać kobiety w ciąży w godzinach nocnych od 22-6 rano.
5.       Czy warto szybko załatwić sobie L4
Nie warto. Po pierwsze masz kontakt z ludźmi, dalej bądź co bądź się rozwijasz. Jeśli przejdziesz na L4 to tylko będziesz tyć i tak nic konkretnego nie zrobisz. Ja przeszłam na L4 dopiero w 7 miesiącu. Gdzie mój brzuch był już uciążliwy i ciężko było mi pokonywać kilometry do pracy. Mój pracodawca chciał zmusić mnie do przejścia na L4 już w momencie kiedy się dowiedział, że jestem w ciąży, ponieważ byłam zatrudniona w firmie zatrudniającej powyżej 20 pracowników (ok. 300), gdzie L4 wypłaca ZUS, nie pracodawca. Zresztą była to polska firma, bez żadnych standardów i kultury pracy. Gdzie mobbing był wpisany w umowę  o pracę.
6.       Jeśli nie zawarłaś związku małżeńskiego dziecko będzie nosić Twoje nazwisko i zostanie zameldowane na Twój adres zameldowania. Jeśli nie odpowiada ci taki stan rzeczy możesz:
Przemeldować się na adres ci odpowiadający a dziecko zostanie zameldowane dokładnie tam gdzie masz meldunek. Dziś takie rzeczy załatwia się błyskawicznie w Urzędzie Miasta. Zgłaszasz zmianę meldunku i do ok. 14 dni masz nowy dowód z nowym meldunkiem. Wszystko za jednym razem załatwiasz. Jeśli weźmiesz ślub cywilny a nie ma problemu z terminem w tygodniu, o dziwnych godzinach. Można go zorganizować bardzo szybko. Wtedy możesz poinformować pracownika USC, o tym jakie nazwisko ma nosić dziecko zaraz po urodzeniu. W tym samym dniu otrzymasz dokument o zawarciu związku małżeńskiego i zmiany nazwiska. Z tym dokumentem udajesz się do swojego pracodawcy a ten informuje ZUS o zmianie Twoich danych.
7.       Miałaś umowę o pracę do dnia porodu, co potem?
W trakcie ciąży, w końcowej fazie musisz napisać pismo do pracodawcy o tym, że zamierzasz wykorzystać urlop / zasiłek na okres roku / pół roku. (wzór mogę przesłać) Pracodawca zgłasza tą informację za ciebie do ZUS. Nie bawisz się w żadne łażenie po urzędach. Jeśli zmienisz nazwisko, adres zamieszkania również zgłaszasz na formularzu, który dostaniesz od pracodawcy (w dziale kadr), że zmieniły się twoje dane osobowe. On zgłasza za ciebie do ZUS. To jest jego obowiązek. Nie martw się, że coś będzie nie tak bo i tak Ty dla ZUS jesteś PESELEM.
8.       Urząd Skarbowy. Z Pita możesz rozliczać się z mężem jeśli przez cały rok byłaś w związku małżeńskim. Jeśli byłaś od np. połowy roku, rozliczasz się sama + rozliczasz dziecko od miesiąca, w którym się urodziło Nie ważne, że dziecko urodziło się np. 29 Listopada. Rozliczasz dziecko od listopada.
9.       Po urodzeniu dziecka dostajesz wypisy ze szpitala, z którymi pewnie Twój mąż /chłopak pojedzie do Urzędu Stanu Cywilnego  i zgłosi wasze dziecko, i poda imiona dziecka.
10.   Po około 30 dniach dziecko otrzyma pesel.
11.   Do twojego pracodawcy zawiezie akt urodzenia dziecka a pracodawca zgłosi do ZUS.
12.   Jeśli Twój pracodawca szybko zgłosi do ZUS, bardzo szybko dostaniesz zasiłek na konto.
13.   Jeśli nie, ZUS zgłosi się do ciebie z prośbą o dosłanie jakiegoś dokumentu i od momentu jego wpłynięcia do 30 dni otrzymasz zasiłek oczywiście z wyrównaniem.


Jeśli macie jakieś pytania piszcie, bardzo szybko odpowiem. Wzór pism też prześlę.

Pozdrawiam

Mama Tester

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz